! mr & mrs sOmb !

mencari yang terbaik untuk mengisi kekurangan

ANCAMAN PENUBUHAN IFC DI MALAYSIA

Posted by mr. & mrs. sOmb On 9:18 PM 3 comments

Apa itu IFC(Inter Faith Commission)


IFC berasal dari IRC( Inter Religion Council ) yang merupakan Suruhanjaya Antara Kepercayaan yang dicadangkan sebagai sebuah badan berkanun yang mempunyai kuasa undang-undang yang boleh mengubah ajaran sesetengah agama(cth: Agama Islam) atas desakan penganut agama lain. IFC berfungsi seakan SUHAKAM yang turut menerima dan melayan aduan berkaitan agama.

IFC ditubuhkan oleh Malaysian Consultative Council Of Buddhism, Christianity, Hinduism dan Sikhism atau singkatannya MCCBCHS ataupun Majlis Perundingan Malaysia Agama Buddha, Kristian, Hindu dan Sikh melalui memorandum bertarikh 21 Ogos 2001 kepada Majlis Peguam Negara.
Matlamat Penubuhan IFC

IFC ditubuhkan untuk membolehkan mereka meminda beberapa ajaran asas Islam yang boleh merosakkan akidah umat Islam serta lebih berpihak kepada orang bukan Islam.

Ancaman Daripada 14 Tuntutan IFC Terhadap Umat Islam
1.
Seseorang anak yang dilahirkan oleh ibubapa Islam tidak seharusnya secara terus menjadi orang Islam.
2.

Orang-orang bukan Islam yang telah memeluk Islam hendaklah diberikan kebebasan untuk kembali ke agama asal mereka(murtad) dan tidak boleh dikenakan tindakan undang-undang.
3.
Sebarang kes pertukaran agama orang Islam kepada bukan Islam tidak sepatutnya dikendalikan oleh mahkamah syariah tetapi dikendalikan oleh mahkamah sivil.
4.
Tidak perlu dicatatkan di dalam kad pengenalan seseorang Muslim bahawa ia beragama Islam
5.


Orang bukan Islam tidak perlu dikehendaki menganut Islam sekiranya ingin berkahwin dengan orang Islam. Orang Islam hendaklah dibenarkan keluar daripada Islam(murtad) sekiranya ingin berkahwin dengan orang bukan Islam tanpa boleh dikenakan tindakan undang-undang.
6.
Seseorang atau pasangan suami-isteri yang menukar agamanya dengan memeluk Islam tidak patut diberikan hak penjagaan anak.
7.

Orang-orang yang bukan Islam yang mempunyai hubungan kekeluargaan dengan seorang yang memeluk Islam hendaklah diberikan hak menuntut harta pusakanya selepas kematiannya..
8.

Kerajaan hendaklah menyediakan dana yang mencukupi untuk membina dan menyelenggara rumah-rumah ibadat orang bukan Islam sebagaimana kerajaan menyediakan dana yang serupa untuk masjid.
9.
Orang-orang bukan Islam hendaklah dibenarkan dan tidak boleh dihalang daripada menggunakan perkataan-perkataan suci Islam dalam percakapan dan sebagainya.
10.
Bibel dalam Bahasa Malaysia dan Bahasa Indonesia sepatutnya dibenarkan untuk diedarkan kepada umum secara terbuka.
11.
Pelajaran agama bukan Islam untuk penganut agama itu hendaklah diajar di semua sekolah.
12.

Program-program berunsur Islam dalam bahasa ibunda sesuatu kaum hendaklah ditiadakan. Program dakwah agama lain selain Islam pula hendaklah dibenarkan untuk disiarkan dalam bahasa ibunda masing-masing.
13.

Orang-orang Islam yang membayar zakat tidak sepatutnya dikecualikan daripada membayar cukai pendapatan dan wang hasil zakat sepatutnya digunakan juga untuk keperluan orang-orang bukan Islam.
14.
Sepatutnya islam tidak disebut sebagai pilihan pertama masyarakat Malaysia seperti dalam soal pakaian menutup aurat kepada pelajar sekolah.
Ancaman Utama IFC terhadap Islam
1.
Membuka ruang seluas-luasnya kepada orang bukan Islam mencampuri Hal Ehwal Agama Islam.
2.
Menjadikan undang-undang Allah pertu tunduk kepada norma-norma antarabangsa yang dicipta manusia yang jelas menjejaskan aqidah.
3. Orang-orang Islam bebas melakukan apa saja tanpa batasan.
4. Orang-orang Islam bebas untuk murtad.
5.IFC berhak untuk menentukan status agama seseorang.


Sebagai umat Islam yang berpegang teguh kepada ajaran Islam yang disampaikan oleh Nabi Muhammad S.A.W., kita haruslah menentang sekeras-kerasnya penubuhan IFC. Tiada satu pun agama di dunia ini yang sanggup menerima campurtangan oleh mereka yang bukan penganutnya. Penubuhan IFC pastinya akan menimbulkan ketegangan antara agama yang bakal menggugat keselamatan negara.

TUduNG n PeREmPuan

Posted by mr. & mrs. sOmb On 6:44 PM 0 comments

tudung n perempuan mmg xleh dipisah kan..tol x???tp kenapa ramai pompuan skrg lebih suka freehair ???persoalan yg sering bermain  di fikiran mr. sOmb..padahal dalam islam da tetapkan syarat yg perempuan wajib tutup aurat..rambut itu aurat bagi perempuan...mmg mr. sOmb akui, bukan semua yg cmtu..tp jika kita tgok skrg bleh kata majoriti perempuan buka tudung..ade sesetengah tu diorg bgga dapat buka tudung..nauzubillah...hmm..kita ni manusia mmg xlari dari melakukan kesilapan..tp ALLAH itu maha pengampun..nape tidak kita berubah kepada yg lebih baik??rasa2 mr. sOmb la, gadis bertudung biasanya lebih cantik dari yg x bertudung...ibu bapa pun salah jgak..dlm islam ade menyatakan sekali anak atau isteri mereka membuka aurat di khalayak ramai, bapa juga akan mendapat dosa..so renung2 kan la..ini benda serius...selamat beramal...

Selangkah lagi....

Posted by mr. & mrs. sOmb On 10:18 AM 0 comments

sebelum ni mr sOmb duk bising pasal TRW...liga sndiri pun kena la skong kan...tol x??nk harap kan mrs sOmb, dia x minat sgt bola...so mr sOmb la yg kene tulis kat sini...tp xpe janji hati ni hepy...mau x hepy nye..dua merah menang semalam...red warrior menang, red devil pun menang..hehe.."gomo kelate gomo".."glory2 for man u"...tu la kata2 semangat yg di laungkan semalam..mmg puas hati tgok bola semalam...dlm CL man u menewas kan schalke 04 2-0 hasil jaringan Ryan Giggs & Rooney...bekalan itu sudah mencukupi untuk man u melangkah ke final kerana selepas ini untuk perlawanan timbal blik akn berlangsung di OLD tRafford...hehe...so final la man u musim ni.......glory2 for man u......

mat Yo the BesT...!!!!

Posted by mr. & mrs. sOmb On 12:28 AM 2 comments

video
hebat ke selangor??? rekod bersih kot kelantan musim ni ngan selangor dlm liga super..so jgn nk belagak lagi...da tercatat dlm sejarah kelantan the best taun ni...!!! gomo kelate gomo !!!...

hidup thE reD wArrioR..!!!!!

Posted by mr. & mrs. sOmb On 11:27 PM 0 comments

kelantan membuktikan mereka jaguh kampung yg sebenar setelah berjaya menewaskan selangor 1-0 di stadium keramat mereka. jaringan awal permainan oleh penyerang berbisa kelantan iaitu mat yo sudah cukup untuk menutup mulut peminat2 selangor..ye mmg betul, walaupun menang kelantan masih berada di tgga ke 3 liga, tp moral nye disini kita telah tumbangkan gergasi merah yg sebelum ni di label pasukan terkuat. ternyata TRW lebih gagah malam ini..permainan jelas sekali di kawal oleh pemain2 kelantan. tp ade plak babak2 lucu dlm game td..contoh nya hardi jaafar..ni paling xleh blah, ade ke patut dia bagi bontot dia kat chanturu...tau la chanturu tu india, tp ref tu islam la..hahaha..xpasal2 dpt kad kuning...hmm..hampeh, org nk main bola, dia boleh bg bontot dia...hahaha...lawak2...len kali main bola pakai kaki, bukan pakai bontot....pape pun the red warrior is the best...!!!!!!!!!gomo kelate gomo......!!!!!!!!!!...

dULu & kiNi....

Posted by mr. & mrs. sOmb On 5:43 PM 0 comments

masih igtkah kita kepada mereka??hehe...dulu sy mmg minat giler kat dua org budak ni...tp bila lama xtgok tv terkejut kot tgok perubahan fizikal diorang..dari muka cute dgn perwatakan kelakar diorg, skrg nmpak da matured sangat..have a look....

perlawanan malam ini akan menentukan siapa jaguh kampung yg sebenar...jika sebelum ini kelantan di label negeri bermasalah tetapi skrg ini kelantan adalah pencabar terkuat di dalam saingan liga super bagi tahun ini..dengan berbekal kan kemenangan di tempat selangor 2-0 pada awal musim n kemenangan 3-0 di tempat sndiri pada musim lalu sudah jelas kelihatan di atas kertas bahawa kelantan mempunyai kelebihan. tetapi awas, selangor mampu lakukan kejutan jika pemain TRW mengambil mudah cabaran selangor malam ini...piya sudah kembali menemui sentuhan berbisa nya di smping penyerang kelantan mat yo yg menjadi penjaring terbanyak liga super setakat ini menjadi sandaran utam untuk merobek gawang selangor...mengikut statistik perlawanan sebelum ini, kelantan menang 2 dari 3 perlawanan terakhir yg melibatkan kedua2 pasukan..perlawanan akan berlangsung di Stadium Sultan Mohammed IV pada pukul 8.45 malam..so ambo sebgai ore kelate pure mendoakan kejayaan sek2 kelate male ni...gomo kelate gomo...lenyek biar lumat male ni...sama2 kita nanti kan...

2 person in 1 blog......

Posted by mr. & mrs. sOmb On 12:39 AM 0 comments

hehehe....ape mksud tu agak2??it mean this blog is belong to 2 person...or in other word this blog is incharge by two person...hehe...org tu mr. & mrs. sOmb...lepas ni mrs. sOmb pun akn manage blog ni...sila2 la ye mrs. sOmb...lepas ni turn mrs. sOmb plak erk...welcome to oUr bLog....:-).....

calculus oh calculus..........

Posted by mr. & mrs. sOmb On 8:44 PM 0 comments

satu sbjek yg boleh diklasifikasikan dlm golongan sbjek killer bg student2 math n engineering...hmm...nape la bUDak sOmb perlu mengadap ko..haishh...makin hari makin susah aku ase nk handle ko ni...mcm2 cara da bUDak sOmb buat..tp hampehh...esok paper ni da..hmm...doa2kan bUDak sOmb erk...hope everything will be fine...amin....jia u ++..

video

thanks to boLton W.

Posted by mr. & mrs. sOmb On 1:21 AM 0 comments

erm...hello2...satu lagi berita yg menggembirakan hati bUDak sOmb tgah2 malam cmni..hehehe...ARSENAL sudah boleh dianggap terkeluar dari persaingan merebut tahkta EPL musim ini..ini berikutan kekalahan terbaru kelab dari utara england itu kepada bolton 1-2 di mana bolton terlebih dahulu mendahului the gunners. gol pertama perlawanan di jaringkan oleh D.Sturridge pada minit ke 38. the gunner kembali mengasak dan berjaya menyamakan kedudukan melalui jaringan penyerang belanda Van Persie pada minit ke 48. seminit sebelum jaringan tersebut, bolton telah dihadiahkan sepakan penalti oleh pengadil tetapi gagal disempurnakan oleh K. Davies. impian untuk the gunner mengutip satu mata hancur berkecai apabila jaringan lewat permainan oleh pemain gantian T.Cohen membolehkan bolton mengutip mata penuh sekaligus merencatkan pemburuan tahkta liga..nmpak nye kemarau piala mereka akan berterusan.....hehehe.................sory wenger, ur team is good but not good enough to compete with man u....

THE RED WARRIOR VS RED GIANTS

Posted by mr. & mrs. sOmb On 11:23 PM 2 comments

tanggal 26 april 2011 bakal menjadi satu tarikh besar bagi rakyat kelantan. ini kerana satu perlawanan yg boleh dianggap paling menarik musim ini akan berlangsung di STADIUM SULTAN MUHAMMAD IV iaitu diantara KELANTAN VS SELANGOR. perlawanan ini amat dinantikan oleh seluruh peminat bola sepak tanah air am nya dan peminat bola sepak negeri kelantan sendiri khusus nya. selama ini penyokong negeri kelantan di anggap sebagai "pengganas" oleh pihak luar khusus nya dari pihak FAM sendiri. jika nk dibanding kan dengan negeri lain, lebih kurang sahaja keganasan yg berlaku. cuma jika ia berlaku di negeri lain media tidak mengheboh kan nye..kenapa hanya kelantan yg diambil perhatian??bagaimana yg berlaku di luar perkarangan STADIUM SHAH ALAM yg menyebabkan kematian rakyat kelantan??ade media yg menyebar kan nye??xde kan..hmm...ape pun ALLAH itu maha adil. Dia yg menentukan segala nya...ALLAH berada di pihak yg benar..pape pun kita tggu keputusan nye nanti..The Red Warrior the best among the rest....AYUH KITA CIPTA "ATMOSFERA" DI STADIUM KERAMAT THE RED WARRIOR.....KITA SAJI KAN MEREKA GELANGANG "NERAKA" BAGI SELANGOR.....

JADUAL PERLAWANAN MANCHESTER UNITED

Posted by mr. & mrs. sOmb On 7:53 PM 0 comments

      DATE                                    MATCH                                TIME      IN

26 APRIL 2011 SCHALKE 04 VS MANCHESTER UNITED      19:45    UEFA
  1 MAY   2011      ARSENAL VS MANCHESTER UNITED      14:05      EPL
  4 MAY   2011 MANCHESTER UNITED VS SCHALKE 04      19:45    UEFA
  8 MAY   2011 MANCHESTER UNITED VS CHELSEA            16:10     EPL
14 MAY   2011 BLACKBURN VS MANCHESTER UNITED     12:45     EPL
22 MAY   2011 MANCHESTER UNITED VS BLACKPOOL      TBC      EPL

SEBARANG PERUBAHAN BERDASARKAN JADUAL RASMI SEMASA EPL


berbaki 4 perlawanan bagi mengakhiri musim ini, manchester nampak nya semakin bernafsu untuk memadamkan rekod liverpool yg sebelum ini diagung2kan oleh kelab the reds itu..bagaimanapun perlawanan semalam menunjukan bahawa bukan mudah untuk mengecapi kejayaan. perlawanan antara man u dan everton semalam seperti akan berkesudahan  seri tetapi si cilik yg baru dibeli awal musim lalu membuktikan man u layak menang dengan menanduk masuk gol kemenangan pada minit ke 84. selepas ini laluan man u masih berliku kerana akan berhadapan dua musuh tradisi iaitu arsenal dan chelsea.. chelsea sudah menunjukkan kebangkitan pada akhir2 musim yg mana penyerang kontroversi nya juga sudah menamatkan kemarau jaringan sejak berpindah dari liverpool yg memecah rekod perpindahan Britain dengan yuran perpindahan 50 juta euro. manakala arsenal pula sedang bergelut untuk mencari tempat ke LIGA JUARA2 musim hadapan. ini pasti mendatang kan kesukaran kepada man u untuk mengambil jln mudah untuk bergelar juara..ape pun bUDak sOmb pasti man u akan dapat rampas kejuaraan EPL musim ini yg dipegang CHELSEA musim lepas....

umur dan cinta....

Posted by mr. & mrs. sOmb On 6:21 PM 0 comments

banyak pendapat yg kita akan dengar jika hal ni diutarakan ke umum...ade yg ckp lebih baik yg laki cari wife dia yg lebih muda untuk kekal bahagia..tepat ke pendapat tu??macam la yg kawin umur laki lebih tua tu sume kekal...tgok je contoh artis2 skrg, ramai yg bercerai berai kan...bukan nk kata la, tp tu mmg lumrah hidup..padahal umur ni x mnjamin pun kbhagiaan kita..yg pnting kita perlu berfikiran matang dlm menyelesaikan sesuatu masalah tu...tu yg paling pnting...bUDak sOmb sndiri ade gf yg umur lebih tua dari bUDak sOmb..wlaupun jrak umur agak berbeza tp kami serasi bersama..malah dia byak bagi sokongan moral n semangat untuk bUDak sOmb terus belajar....bukan nk tunjuk yg kiteorg ni lebih baik dari korg tp main point kat sini yg sy nk bgtahu yg umur xbg kesan pun untuk kebahagiaan korg..so jgn takut untuk bersama ngan yg lebih tua...hehehe...that more better i think...pengalaman mematangkan pemikiran kita...fikir2 kan la dan selamat beramal......

buDak SomB's N fiNaL eXAm

Posted by mr. & mrs. sOmb On 6:03 PM 0 comments

hmm...2 paper yg telah buDak SomB lalui sem ni amat mencabar bagi buDak SomB..contoh nye hari ni, abis je paper td tiba2 tgok ade kawan buDak SomB nangis..ase2 sbb xleh jwab..ntah la,ase soalan tu xde la susah sgt, tp x stdy punye pasal ase cm xleh nk jawab plak....salah sendiri la tu kan...buDak SomB plak yg jd stress sbb budak tu agi pndai dari buDak SomB ...next paper ni plak buDak SomB pernah gagal sem lepas..kdg2 takut jgak aku bila ngadap paper ni..mklum la, killer paper bang...haishhh...pape pun usaha tidak harus terhenti kerana perjuangan buDak SomB masih lagi belum selesai...masih byk perkara yg perlu budak buDak SomB lalui..sama juga dgn anda di luar sana..so doakan la kejayaan  buDak SomB ni ye..jia u ++...

bUDak sOmb's stORy

Posted by mr. & mrs. sOmb On 1:59 PM 0 comments

salam..actually sy masih baru dalam dunia blog ni...so kira mcm slow lagi la dlm hal2 blog ni...tgok org lain da byak post kat blog diorg...nk tanya malu...maklum la, bUDak sOmb la katakan..hehehe...jaga standard la kata kan...erm pasal diri sy ni baik xyah tahu kot n sy rase u all pun xberminat untuk tau sbb i'm just bUDak sOmb..
tp insyallah walaupun di panggil budak, sy rasa tahap pemikiran sy da matang dari budak2 yg xmatang..why sy kata sy matang??coz sy da boleh nilai yg mana buruk n yg mana baik...mcm gejala yg berleluasa skrg iaitu hubungan yg haram n buang bayi..semua da sedia maklum sy rasa dgn masalah ni....semua mereka yg buat bnde tu sy boleh jamin yg mereka x matang..walaupun sy ni bUDak sOmb yg mmg sombong, tp sy masih peka dengan masalah sekeliling..x salah untuk jadi bUDak sOmb cuma jgn jadi bodoh sombong...igt tuuuuuuu...